Особистісно
орієнтоване навчання має забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учня,
виходячи з виявлення його індивідуальних особливостей.
В основу
особистісно орієнтованого навчання покладено принципи гуманістичного напряму
філософії, психології, педагогіки, розроблені К.Роджерсом:
- індивід знаходиться в центрі уваги;
- людина сприймає навколишній світ крізь призму свого
ставлення та розуміння;
- індивід прагне до самопізнання та самореалізації, має
здатність до самовдосконалення;
- взаєморозуміння, яке необхідне для розвитку, може бути
досягнено тільки в результаті спілкування; самовдосконалення може проходити
тільки у взаємодії з навколишнім світом, з іншими людьми.
Основні вимоги до розробки дидактичного забезпечення
особистісно орієнтованого процесу
1.
Навчальний
матеріал має виявляти суб’єктивний досвід учня.
2.
Викладання
навчального матеріалу в підручнику (посібнику або вчителем) спрямоване на
перетворення особистого досвіду кожного учня.
3.
Активне
стимулювання учня до саморозвитку, самовираження, самостійного навчання в ході
оволодіння знаннями.
4.
Навчальний
матеріал (завдання, задачі, вправи) має бути варіативним.
5.
Стимулювання
учнів до самостійного вибору способів опрацювання навчального матеріалу.
6.
Контроль
та оцінка не тільки результату, а й процесу навчання.
За
І.С.Подмазіним, урок у технології особистісно орієнтованого навчання включає
такі етапи:
1.
Орієнтація (мотивація діяльності учнів, актуалізація особистого
досвіду учнів з даної теми, орієнтація учнів щодо місця уроку в темі, розділі,
курсі).
Перед початком вивчення теми доречно запитати в учнів,
про що б вони хотіли дізнатися під час її вивчення.
2.
Визначення
мети (спільне вчителем
та учнями визначення й планування мети й завдань, визначення критеріїв
досягнення мети).
Мета особистісно орієнтованого уроку має відбивати
основну ідею особистісного розвитку учнів через урахування інтересів, потреб і
мотивів вивчення предмета.
Найбільш важливим елементом цієї роботи є поділ головної
мети на складові – завдання уроку. Для того щоб чітко сформулювати, необхідно
уявити всі ті прості дії, послідовність виконання яких дасть можливість досягти
мети.
Найважливішим є співвідношення мети уроків та інтересів і
мотивів учнів, а також об’єктивна можливість перевірки досягнення цієї мети
наприкінці уроку.
3.
Проектування (складання й обговорення плану роботи, випереджальні
завдання учням).
4.
Організація
й виконання плану діяльності
(вибір способів навчальної діяльності, фіксації нового матеріалу й результатів,
варіативність домашнього завдання).
5.
Контроль
– корекція – оцінка
(залучення учнів до контролю, стимулювання самооцінки, оцінювання процесу
навчання).
Види завдань на уроках за особистісно орієнтованого
навчання:
1.
Завдання
на створення можливостей самопізнання(«Пізнай себе!»): за поданим учителем
планом, схемою, алгоритмом учень перевіряє виконану їм роботу, робить висновки
про те, що вдалося, де були помилки; аналіз й оцінка характеру своєї діяльності
в навчальному процесі; ступінь активності, ініціативності, позиція у взаємодії
з іншими учнями.
2.
Завдання
на створення можливостей для самовизначення («Обирай себе!»): включають
аргументований вибір різного навчального матеріалу, способу виконання завдань (
з ким і як виконувати завдання), форми звітності про виконання завдання.
3.
Завдання
на включення самореалізації («Перевіряй себе!»): ці завдання вимагають
творчості в змісті роботи, творчості в способі виконання роботи.
4.
Завдання,
які орієнтовані на спільний розвиток школярів («Створюй себе!»): «мозковий
штурм», театралізація, групові проекти, інтелектуальні командні ігри; творчі
спільні завдання з (або без) розподілу організаційних ролей в групі; спільний
аналіз процесу й результату роботи.
5.
Завдання
й група методів організації спільної роботи, які спрямовані на розвиток намірів
змінити себе («Змінюй себе заради себе!»): завдання, які дозволяють добровільно
обрати вид навчальної роботи, проаналізувати на добровільних засадах результати
роботи самим учнем (само оцінювання); завдання на опрацювання своїх навчальних
перспектив; завдання на вияв особистих якостей (ці завдання не оцінюються в
балах).
|